ŁADOWANIE

Wpisz szukaną frazę

Tajemnica linii kolejowej 299 Kamienna Góra – Lubawka

Podziel się

Tajemnica linii kolejowej 299 Kamienna Góra – Lubawka.

Żelbetonowy blok przy torach.

Przez dwa lata starałem się zrozumieć i wyjaśnić, po co zbudowano żelbetonowy blok z trzema prostokątnymi otworami przy torze linii kolejowej 299 Kamienna Góra – Lubawka. W otworach tego bloku zamontowane są rolki z rur, na prętach stalowych.

Pierwsza myśl – blokada lub zapora, torowiska. Niestety – przepytywanie kolejarzy, wymiana informacji przez fora oraz przeszukiwanie internetu, nic nie dało. Pozostało pogodzić się z przegraną.

Podobne konstrukcje

Poszukiwacze tak mają, że jak wdepną w jakiś temat to trudno im się poddać. Tak też było i ze mną w tym przypadku. Co jakiś czas ten temat, powracał jak bumerang. I co można z tym zrobić. Szukamy dalej – choćby podobieństw. Udało mi się znaleźć, na portalu fotograficznym flickr, fotografie podobnej zapory kolejowej. Umieścił je tam  Hurni Christoph.

Co może mieć z tym wspólnego Wał Atlantycki?

Podczas dalszych poszukiwań w archiwach i w internecie, trafiłem na konstrukcje zapór drogowych wybudowanych na liniach obronnych Wału Atlantyckiego. Składają się one z dwóch półokrągłych bloków betonowych z zębami. W zęby wsuwano masywne stalowe belki o przekroju H.

Powiecie, że to przecież nie zapory kolejowe – tylko drogowe. Tak. Tylko poprzez analizę tych i im podobnych zapór trafiłem na ciekawe zdjęcie.

.

Co jest w nim ciekawego? Proszę kliknąć powyższe zdjęcie. Mamy trzy stalowe, tak zwane zatrzaski do blokowania barier. I co ciekawe w konfiguracji tak jak w naszym żelbetonowym bloku pod Lubawką. Czy można więc przyjąć, że po drugiej stronie toru, była podobna stalowa konstrukcja? Uważam z dużą dozą prawdopodobieństwa, że tak. Prawdopodobnie belki stalowe lub rury, były wsuwane do otworów w bloku żelbetonowym, a następnie zamykane w takich stalowych zatrzaskach. Uważam, że konstrukcję stalową zdemontowano na złom, a blok żelbetonowy pozostawiono.

Czy Tajemnica linii kolejowej 299 Kamienna Góra – Lubawka została rozwiązana? Nie mogę twierdzić, że wyjaśniłem temat. Do momentu znalezienia rysunków technicznych lub fotografii tego obiektu, jest on dalej zagadką. Istnieją rysunki techniczne zapór z Wału Atlantyckiego. Dziwnym zbiegiem okoliczności, dla obiektów z Dolnego Śląska, nic się nie zachowało.

Tagi
Tomasz Jurek

Jestem pasjonatem historii i eksploratorem. Od wielu lat, poznaję i staram się wyjaśnić - tajemnice Dolnego Ślaska. Przyszedł czas, aby udostępnić tę wiedzę innym.

  • 1
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

8
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
SnipeeeAndrzej PostTomasz Jurek Recent comment authors
  Subskrybuję i wyrażam zgodę na pobranie moich danych - adres e-mail  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
Andrzej Post
Gość
Andrzej Post

Jak dla mnie ta metalowa konstrukcja to nie zatrzaski tylko stelaż / “półka”. Oszacuj ile waży jedna taka “belka” i czy składowali by ją gdzieś “obok” czy raczej przesuwali by ze stelaża na właściwe miejsce?

Snipeee
Gość
Snipeee

Jest to zapora kolejowa. W Lubawce przy ul. Przyjaciół Żołnierza 5 znajduje się budynek po straży granicznej. Od osoby, która tam kiedyś pracowała otrzymałem takie informacje, że przy granicy znajduje się gdzieś drugi taki obiekt. W przypadku informacji o tym, że skałd np. nie zatrzymał się na granicy miał być użyty pierwszy obiekt a jak tamten nie zadziała mieli informować tel. odpowiednie służby w Błażkowie, które miały uzbroić w szyny ten drugi obiekt. Kiedyś widziałem film jak takie ustrojstwo działa, Bez problemu wykoleja cały skład. PS. nie musi być przeciwstawnego boku.